četvrtak, 20. lipnja 2013.

Vladislav Petkovic Dis - Možda spava analiza analiza pjesme interpretacija pjesme analiza pesme interpretacija pesme

MOŽDA SPAVA

Zaboravio sam jutros pesmu jednu ja,
pesmu jednu u snu što sam svu noć slušao:
Da je čujem uzalud sam danas kušao,
Kao da je pesma bila sreća moja sva.
Zaboravio sam jutros pesmu jednu ja.

U snu svome nisam znao za buđenja moć,
I da zemlji treba sunca, jutra i zore;
Da u danu gube zvezde bele odore;
Bledi mesec a se kreće u umrlu noć,
U snu svome nisam znao za buđenja moć.

Ja sad jedva mogu znati da imadoh san,
I u njemu očin neke, nebo nečije,
Neko lice, ne znam kakvo, možda dečije,
Staru pesmu, stare zvezde, neki stari dan.
Ja sad jedva mogu znati da imadoh san.

Ne sećam se ničeg više, ni očiju tih:
Kao da je san mi ceo bio od pene,
Il te oči da su moja duša van mene,
Ni arije, ni sveg drugog, što noćas snih;
Ne sećam se ničeg više, ni očiju tih.

Ali slutim, a slutiti još jedino znam.
Ja sad slutim za te oči, da su baš one,
Što me čudno po životu vode i gone:
U snu dođu, da me vide, šta li radim sam.
Ali slutim, a slutiti još jedino znam.

Da me vide, dođu oči, i ja vidim tad
I te oči, i tu ljubav, i taj put sreće;
Njene oči, njeno lice, njeno proleće
U snu vidim, ali ne znam, što ne vidim sad.
Da me vide, dođu oči, i ja vidim tad:

Njenu glavu s krunom kose i u kosi cvet,
I njen pogled što me gleda kao iz cveća
Što me gleda, što mi kaže, da me oseća,
Što mi brižno pruža odmor i nežnosti svet,
Njenu glavu s krunom kose i u kosi cvet.

Ja sad nemam svoju dragu, i njen ne znam glas;
Ne znam mesto na kom živi ili počiva;
Ne znam zašto nju i san mi java pokriva;
Možda spava, i grob tužno neguje joj stas.
Ja sad nemam svoju dragu, i njen ne znam glas.

Možda spava sa očima iznad svakog zla.
Izvan stvari, iluzija, izvan života,
I s njom spava, neviđena, njena lepota;
Možda živi i doći će posle ovog sna.
Možda spava sa očima izvan svakog zla.



Možda spava je drugi nastavak velike Disove trilogije. Pjesma je na granici između jave i sna, jednim djelom je ispjevana u snovima (metaforički), a drugim djelom je opisana sumorna stvarnost i patnje pjesnika bez idealne drage, te dolazak drage u snove i njegov preporod. Dis nastavlja sa svojom kosmologijom, koju je primjenio u Tamnici, pjevajući o nastanku čovjekovog života. Ta kosmologija je prožeta u Disovim snovima, i u njegovom stanju nakon njih. Značinski sloj pjesme, prva cjelina obuvata prve četiri strofe, tu Dis pjeva o svom snu, zaboravu sna i stanju poslije sna. Druga cjelinna se proteže od pete do sedme strofe, tu je opjevana slutnja, Disova nesigurnost prema dragoj i njegova utjeha njenim dolaskom. Treća cjelina obuhvata osmu storfu, Dis je izgubio dragu, možda je umrla a možda ga čeka negdje drugdje. Četvrta cjelina, zadnja strofa, govori o pjesnikovoj nadi da će je možda naći, izvan ovog života. ( Ovako sam ja podjelio pjesmu, može se treća cjelina sklopiti sa drugom čineći samo jednu, ali mi je osma strofa bila previše zasebna da bi je stavio u bilo koju cjelinu) Prva strofa, pjesnik se probudio, hoće da se sjeti detalja sna ali ne može, sjećanje mu je odlomkasto. Opjevao je san u ovoj pjesmi. Pjesnikova intuicija ga tjera da pod svaku cijenu dopre do detalja sna, ali ne može. Nesrećan je jer se ne može sjetiti tih detalja. Druga strofa, razdvojio je san i javu. Pjeva o snu, o zakonitostima na zemlji koje se ogledaju u tom snu. Dolaskom sna sve se mijenja. Treća strofa, san mu polako isčezava. Ostale su mu slike neba, očiju, zvijezda... Vraća se u surovu realnost. Četvrta strofa, potpuno je izgubio sjećanja o snu. San mu je bio varljiv. Te oči su bile njegova duša van njega, sa kojom je drugačije vidio svijet. Druga cjelina, slutnja, peta strofa pjeva o tim očima koje je vidio. One su mu ideal u životu, vode ga po njemu a u snu mo dođu da ga provjere. Šesta strofa, kad mu dođu oči u san on procvjeta. Sreća i ljubav se rađaju u njemu. Ali samo u sno jer na javi očiju nema. Ovdje je idealizovana draga, slično je kao u pjesni "Santa Maria Della Salute" Laze Kostića, njegova draga mu dolazi ponekad, raduje ga. Sedma strofa, produbljuje ljepotu u njoj, ljepotu žene, fenomen ljubavi. Osma strofa, bez drage je, ne zna gdje je, gdje se nalazi, ali opet operećen je njom i u snu i na javi. Deveta strofa, možda je izvan svakog zla, u apsolutu, iznad svega zemaljskog. Opisuje njenu ljepotu i nada se da će mu doći poslije ovoga sna...

Broj komentara: 15:

  1. Ovu " analizu " kao da je radio neki osnovac. Pesma jeste Disova, ali da je samo odraz njegovog liccnog dozzivljaja bila bi dnevniccka beleska...a ne antologijsko delo , majstore...

    OdgovoriIzbriši
  2. A Vi veliki ljubitelju poezije kucate na tražilicu "Možda spava analiza" i dolazite na moj sajt! Čemu to kad sve već sve razumjeli, kad znate sve o Disovoj poeziji i njegovom radu? Ne kažem ja da je bilješka ili bilo šta ostalo! Blog služi popularizaciji značinskog sloja pjesama, a ne pretvaranja u dnevnike. Ovaj blog služi kako bi aktuelizovao samostalno proučavanje književnosti. A u najmanju ruku daje ono šta profesori traže, razumjevanje djela, na samostalan način, ja sam napisao svoj način, neka ga prihvati onaj koji hoće. Možda i jeste na nivou osnovne škole, ali opet Vi ste došli na ovaj blog, Vi ste to ukucali na searchu, ja Vas nisam natjerao da dodjete ovdje, a svakako sam zahvalan na komentaru, ali opet analiza ostaje kakva jeste i neće se mjenjati. Poz

    OdgovoriIzbriši
  3. Odlično je, baš to što profesori traže ...Kratko i jasno, i baš ovako diktiraju đacima ... :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Ma super je onaj seljak nek ga pusi sto se buni, samo nastavi da pravis ovakve stvari super je :D

    OdgovoriIzbriši
  5. Post je odličan. I ja se slažem da profesori ovako diktiraju. Svaka čast.

    OdgovoriIzbriši
  6. odlican je... hvala.. :*

    OdgovoriIzbriši
  7. Odlicno puno hvala popravit cu ocjenu navise sigurno sa ovakvom analizom.
    Genijalno je stvarno...

    OdgovoriIzbriši
  8. hvala,dobio sam 3 proso sam :)

    OdgovoriIzbriši
  9. Svaka cast, sasvim dovoljno detalja i odlicno analizirana. Svaka cast!

    OdgovoriIzbriši
  10. Odlicno analizirano,svaka cast!Samo nastavi! Da li se razmisljao da obradis Bodlerovu Strvinu?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Vec je uradjeno:
      "Ne vidim nekih pretjeranih nejasnoća, tipični Bodler. Grubo rečeno sa dragom je vidio leš u parku i opisuje taj dogadjaj, ako imaš baš nešto konkretno da ti nije jasno slobodno reci :)"

      Izbriši
  11. Nije nista nejasno,vec mi je to omiljena Bodlerova pjesma,pa sam zeljela da procitam i tvoje vidjenje .Hvala ti u svakom slucaju :)

    OdgovoriIzbriši